Pozycjonowanie strony – co to jest?

Pozycjonowanie strony – co to jest?

Pozycjonowanie strony, czy pozycjonowanie w ogóle odnosi się do zagadnień, które kojarzymy najczęściej ze sferą biznesu. Faktem jest bowiem, że często spotkać się można z zagadnieniem pozycjonowania marki, pozycjonowania produktu, czy nawet pozycjonowania rynku. W dobie coraz większej cybernetyki życia, wszechobecnych komputerów i miliardów stron internetowych, z których każda chce nas w jakiś sposób zainteresować, zaczęto mówić o pozycjonowaniu stron internetowych.

Czym jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron w najbardziej ogólnym ujęciu odnosi się do czynności, zespołu różnych działań, których celem jest wy-pozycjonowanie strony, tj. doprowadzenie na przykład do tego, że dana strona www będzie znajdowała się wyżej aniżeli strony konkurencji. Technik i sposobów pozycjonowania jest wiele – cel zawsze ten sam – znaleźć się wyżej aniżeli inni. Pozycjonowanie w tym ujęciu bardzo często określane jest poprzez skrót SEO (search engine optimization), czyli optymalizacja wyników wyszukiwania.

Pozycjonowanie – wychodzenie naprzeciw lenistwu?

Dlaczego pozycjonowanie jest takie ważne? Ludzie działają w sposób ujawniających ich „lenistwo” (dotyczy to według statystyk Google około 90% przypadków). Lenistwo w tym przypadku rozumiane jest jako niechęć do klikania w odnośniki, które znajdują się poza pierwszą piątką, ale coraz częściej pierwszą trójką wyników. Innymi słowy ludziom nie chce się szukać wyników, a mówiąc bardziej precyzyjnie nie chce im się klikać w odnośniki, które znajdują się dalej jak pierwszych pięć odnalezionych. Jest tak z reguły dlatego, gdyż jeżeli szukają interesujących ich informacji, wówczas znajdują je zazwyczaj na którejś z pierwszych stron. Jeżeli interesuje ich produkt, lub usługa to bardzo często wyświetlane strony mają charakter zbiorczy (np. Allegro, Ceneo czy Oferia). W tych przypadkach bogactwo oferowanych towarów i usług jest wystarczające dla szukającego. To samo tyczy się używania drugiej najpopularniejszej wyszukiwarki w Polsce (pierwszą jest oczywiście Google) – YouTube.

Skazani na pozycjonowanie?

Wydaje się, że jesteśmy skazani na pozycjonowanie. Żyjemy w czasach nieustannego wyścigu (popularny wyścig szczurów). Wyścig ten bardzo dobrze zaobserwować można na płaszczyźnie konkurencji internetowej. Z roku na rok liczba wykonywanych transakcji za pośrednictwem Internetu wzrasta. Tym samym rośnie liczba pieniędzy wydawanych przez konsumentów w Internecie, rośnie liczba użytkowników Internetu, co sprawia, że staje się on miejscem coraz bardziej atrakcyjnym dla reklamodawców. Walka o wysokie pozycje to nie jest więc jedynie walka o większe zainteresowanie, ale o idące za tym zainteresowaniem pieniądze. Jest więc o co walczyć, i pamiętać trzeba, że walka (jak na wojnie – w tym przypadku wojnie z konkurencją) musi kosztować, choć nie musi być kosztowna.

Pozycjonowanie – zysk – strata

Jak więc jest z tym pozycjonowaniem? Zasada jest prosta, dokładnie taka sama jak w świecie realnym. Pozycjonowanie strony co nic innego jak inwestycja w reklamę. Nawet prosta kalkulacja uwydatnia zalety tego rozwiązania. Pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania (w zależności od obecnie zajmowanego miejsca i popularności hasła) przynoszą wzrost odwiedzin na poziomie tysięcy procent. Tak to nie żart, różnica może sięgać nawet tysięcy nowych odwiedzających, a w niektórych przypadkach nawet milionów. Oczywiście ta zmiana nie następuje z dnia na dzień. W rezultacie najbardziej optymalny wzrost sięga kilku – kilkunastu procent w skali miesiąca.

Jeżeli weźmiemy to pod uwagę i porównamy je z cenami pozycjonowania, okaże się, że w relacji do potencjalnych dochodów koszty pozycjonowania są znikome, aby nie powiedzieć, że praktycznie zerowe. Warto więc zainteresować się tym tematem, z jednej strony dlatego, ponieważ coraz więcej osób wyszukuje interesujących ich informacji, produktów, usług w Internecie; z drugiej strony dlatego, gdyż Internet stwarza możliwości dla każdego, np. twórców piszących blogi, (lub tworzących foto, wideo – blogi) którzy zarobić mogą na wyświetlaniu reklam, a z czasem, na kontaktach z reklamodawcami.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, kim się jest (przedsiębiorcą, blogerem, youtuberem, twórcą, artystą itd.) warto zainteresować się kwestią pozycjonowania stron. Każdy chciałby bowiem, aby jego twórczość, jego produkty, jego marka zostały dostrzeżone w przestrzeni, w której się porusza. Przestrzeń Internetowa jest tego doskonałym przykładem. Poruszamy się w niej codziennie, codziennie natykamy się na nowości, promocje, oferty, informacje itp. Pozycjonowanie sprawia, że potencjalnych zainteresowanych jest coraz więcej. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie nie jest magiczną różdżką, za pomocą której automatycznie wzrośnie liczba naszych potencjalnych odbiorców i klientów. Po pierwsze pozycjonowanie jest procesem, który przynosi efekty po czasie, po drugie samo pozycjonowanie strony nie wiele da, jeżeli np. oferujemy złej jakości produkty, albo nieatrakcyjne dla potencjalnego odbiorcy treści. Niemniej pozycjonowanie strony wykonywane w sposób odpowiedni, z zachowaniem i respektowaniem wytycznych przeglądarek przynosi zawsze (a przynajmniej zazwyczaj) bardzo dobre rezultaty.

Podziel się tym