Badania do prac naukowych – kompleksowa usługa
Badania – świadczymy usługi w zakresie zaprojektowania oraz przeprowadzania badań (badania ilościowe i jakościowe, badania rynku oraz e-badania). Nasza oferta skierowana jest do szerokiego grona potencjalnych odbiorców. Nasze doświadczenie metodologiczne pozwala nam zaproponować przeprowadzenie badań (lub pomoc w badaniach) na poziomie prac zaliczeniowych i dyplomowych (licencjackich, magisterskich, jak również doktorskich). Oferujemy pełny zestaw badań marketingowych (badania rynku i opinii społecznej) dla potrzeb przedsiębiorstw.
Dzięki rozwojowi metod badawczych nauka, a w szczególności dziedziny nauk społecznych, wypracowały narzędzia, dzięki którym możliwe jest pozyskanie bardzo cennej z punktu widzenia marketingu i runku wiedzy. Należny jednak pamiętać, że samo przeprowadzenie badań jest zabiegiem niezwykle złożonym i zróżnicowanym. W jego trakcie można popełnić szereg różnorakich pomyłek, które w efekcie mocno utrudnią, by nie powiedzieć uniemożliwią podjęcie skutecznych działań. Jeżeli bowiem dane, które otrzymamy będą wynikiem źle przeprowadzonych badań, wówczas wnioski z nich płynące są z samej zasady błędne, a przez to mogą wyrządzić więcej szkody, niż pożytku. Kazimierz M. Czarnecki wskazuje na najczęstsze błędy w procesie prowadzenia badań.
Najczęstsze błędy i pomyłki w badaniach naukowych:
-
Błędy w przygotowaniu badań – do tej grupy błędów zaliczyć można:
-
Wykorzystywanie przestarzałej literatury naukowej (zarówno tej merytorycznej jak i metodologicznej);
-
Nazbyt powierzchowne zapoznanie się z treścią studiowanej literatury, lub studium przypadku;
-
Błędne zrozumienie zagadnień związanych z planowanymi badaniami;
-
Błędne ujęcie problemu badań, brak jego „umocowania” w realnej rzeczywistości;
-
Niejasny cel badań.
-
Niewystarczające przygotowanie się do opracowania koncepcji planowanych badań jest jednym z zasadniczych błędów nie tylko w procesie przygotowania koncepcji badań, lecz także ich przeprowadzeniu oraz opracowaniu materiałów i wyników.
-
Błędy w koncepcji badań (plan, schemat, struktura zadaniowa):
-
Błędne ujęcie problemu badań (problemu w rzeczywistości nie ma);
-
Błędne ujęcie tematu badań (temat zawiera sprzeczności wewnętrzne, jest zbyt wieloznaczny lub nadmiernie wieloaspektowy);
-
Błędnie sformułowany cel (bądź cele) badań, również pytania badawcze oraz postawione hipotezy;
-
Niewłaściwie dobrana lub sformułowana teoria badań;
-
Błędny dobór próby badawczej;
-
Błędnie dobrane metody badań, nieadekwatne do prowadzonego badania.
-
Przygotowanie się do prowadzenia badań musi być więc bardzo rzetelne, zarówno pod względem teoretycznym, merytorycznym, jak i metodologicznym. W przeciwnym razie przeprowadzone badania będą miały znikomą wartość poznawczą.
-
Błędy w prowadzeniu badań
-
Przyjęte założenia badawcze mogą się nie sprawdzać, lub w trakcie ich wykonywania pojawiają się różnorodne trudności w ich rzeczywistej realizacji, np. trudność z pozyskaniem odpowiedniej próby badawczej. Konieczna jest wówczas korekta w doborze próby, proces ten jest szczególnie narażony na pomyłki.
-
Zmiana kryteriów doboru próby, przy jednoczesnym braku zmiany ogólnych założeń i celów badania;
-
Błędy w przygotowaniu merytorycznym i metodologicznym osób prowadzących badanie.
-
-
Błędy w opracowaniu rezultatów przeprowadzonych badań:
-
Błąd w opracowaniu statystycznym (ilościowym) materiałów badawczych;
-
Zła konstrukcja składnikowa tabel, wykresów (np. nadmierne zagaszenie danymi);
-
Błędna konstrukcja wykresów (nadmierna liczba słupków, warstw, linii);
-
Błędne opracowanie – dane przedstawione według postawionych pytań ankietowych, aniżeli według badanego zagadnienia.
-
-
Błąd w opracowaniu jakościowym wyników badań;
-
Takie samo w stosunku do założeń badawczych wartościowanie uzyskanych wyników, w zamian za ich odpowiednią hierarchizację.
-
-
Błędne sformułowanie stwierdzeń badawczych (zła weryfikacja hipotez);
-
Błędna interpretacja wyników badań;
-
Interpretacja nie odnosi się do założeń teoretycznych, do dotychczasowych wyników innych badań.
-
-
Błędne sformułowanie wniosków;
-
Brak podziału na wnioski poznawcze (nowa wiedza) oraz wnioski utylitarne (użyteczne w praktyce)
-
-
Błędne sformułowanie refleksji i postulatów dotyczących zrealizowanych badań.
-
Postulaty, refleksje są zbyt ogólnikowe, tylko w małym stopniu związane z przeprowadzonym badaniem.
-
-
Widać zatem, jak wiele różnego rodzaju pomyłek możne wpłynąć na błędny wynik badania. Z drugiej jednak strony, badanie zaplanowane i przeprowadzone w sposób rzetelny daje możliwość uzyskania wiedzy niezwykle cennej z zarówno badawczej, jak również rynkowej strony. Z tego właśnie powodu dobrze jest powierzyć to zadanie specjalistom. W ten sposób będziecie Państwo pewni, że uzyskane wyniki będą odpowiadały i będą miały swoje umocowanie w rzeczywistości, a wnioski z nich płynące będą trafne (np. identyfikacja silnych i słabych stron przedsięwzięcia) i cenne z punktu widzenia Państwa interesu.
Oferujemy pomoc w badaniach, w opracowaniu i przeprowadzeniu:
Powierzenie nam przeprowadzenia badań to gwarancja rzetelnego podejścia i wysokiej jakości. Nasza oferta skierowana jest nie tylko do przedsiębiorstw, ale również do osób prywatnych, które napotykają na trudności badawcze, bądź zmagają się z brakiem czasu. Przeprowadzamy badania do prac zaliczeniowych, dyplomowych do poziomu doktoratu włącznie. Nasza pomoc w badaniach pozwoli zaoszczędzić mnóstwo czasu i energii oraz da zadowalające z punktu widzenia dociekliwości poznawczej efekty.
Nasza oferta odnośnie badań:
-
Przygotowanie badania:
-
Analiza dostępnej literatury, lub studium przypadku;
-
Opracowanie problemu badań;
-
Opracowanie celu badań.
-
-
Przygotowanie koncepcji badań:
-
Dobór odpowiednich pytań badawczych oraz hipotez;
-
Dobór odpowiedniej teorii naukowej, w ramach której mają być przeprowadzone badania (opcjonalnie);
-
Dobór próby badawczej;
-
Dobranie odpowiedniej metody badań.
-
-
Przeprowadzenie badań:
-
Według przyjętych założeń badawczych;
-
Korekty w doborze próby (w razie konieczności).
-
-
Opracowanie rezultatów przeprowadzonych badań:
-
Opracowanie statystyczne materiałów badawczych;
-
Odpowiednie skonstruowanie tabel, wykresów;
-
-
Opracowanie wyników badań;
-
Weryfikacja hipotez;
-
Interpretacja wyników badań;
-
Sformułowanie wniosków;
-
Wnioski poznawcze oraz wnioski utylitarne (jeżeli dotyczy);
-
-
Sformułowanie refleksji i postulatów dotyczących zrealizowanych badań.
-
Podczas stosowania metod jakościowych bardzo często podejmowane są próby kwalifikacji opisywanych postaw, bądź zjawisk w sposób zakładający użycie podejścia statystycznego. Z tego powodu często dla lepszego zobrazowania badanego zjawiska używa się zarówno metody jakościowe i ilościowe. Nasze podejście w tej kwestii uzależniamy od charakteru zlecenia i woli, oczekiwań Klienta.
- Badania mogą być przygotowane w języku innym jak polski
- Zapewniamy całkowitą poufność i anonimowość
- Nieustannie kontrolujemy i polepszamy techniki sprawdzające jakość otrzymywanych danych
- W zależności od charakteru zlecenia możemy przeprowadzić tzw. badania ilościowe lub analizy jakościowe, czasem konieczne jest połączenie obu tych podejść (podejście ilościowo-jakościowe)
W razie jakichkolwiek wątpliwości, pytań prosimy o kontakt.